Naučte dieťa hospodáriť s telefónnym kreditom
Dajte dieťaťu dostatok informácií o cenách hovorov, sms správ a využívaní internetu, často totiž ani my dospelí nevieme koľko nás telefonovanie vlastne stojí. Pomôžte im urobiť si akýsi plán telefonovania, teda názorne ukážte dieťa čo dohodnutá suma obnáša. Koľko sa do nej zmestí minút telefonovania, správ atď. Rozmeňte to úplne „na drobné“, teda ukážte dieťaťu koľko môže minúť napríklad za jeden deň aby mu „kredit“ vyšiel na celý mesiac, koľko za týždeň atď. Naučte ho nechať si „železnú rezervu“. Veľa rodičov totiž využíva kreditný spôsob a ak si dieťa pretelefonuje dohodnutú sumu za tri dni, zvyšok mesiaca sa mu síce dovoláte ale v prípade potreby dieťa volať nemôže. „Otvorený“ účet je zasa pre niektoré deti viac ako odvážne riešenie.
Pracujte na sebavedomí dieťaťa
V období dospievania sebavedomie výrazne kolíše. Tínedžeri si ho radi podporujú rôzne. Od odvážneho oblečenia, imidžu, cez materiálne veci až po šikanovanie. Ak má dieťa dostatočnú sebadôveru a sebavedomie nepotrebuje využívať na jeho upevňovanie mobilný telefón. Budovanie týchto hodnôt je však beh na dlhé trate. Určite sa však vyplatí a vráti niekoľkonásobne.
Zodpovednosť si musí niesť sám
Je veľmi dôležité nechať dieťa pocítiť zodpovednosť za to, čo robí. Dohodnite si pravidlá, že ako dohodnutú sumu prekročí bude znášať náklady navyše sám. Navýšenie mu teda strhnete z vreckového alebo bude musieť „rozbiť prasiatko“.
foto: Photl.com